w pracy
Lifestyle

Jak rozpoznać toksycznych ludzi w pracy

Statystycznie, w ciągu roku spędzamy w pracy średnio przeszło 1900 godzin. To spora część naszego życia, jeśliby spojrzeć na to szarzej. Nie zawsze jednak chodzimy do niej z zapałem i szerokim uśmiechem na ustach, bo nasze miejsce zatrudnienia, to nie tylko budynek, w którym po prostu pracujemy, to wspólna przestrzeń obcych ludzi i relacje międzyludzkie, które zmuszeni jesteśmy nawiązać. Bardzo często zdarza się, że osoby, z którymi mamy okazję współpracować, okazują się toksycznymi ludźmi.

Charakterystyka toksycznych ludzi w pracy

Dobra atmosfera w miejscu naszego zatrudnienia ma ogromne znaczenie nie tylko dla naszego komfortu psychicznego. Ma również wpływ na wydajność i jakość wykonywanych przez nas usług. Niestety czasem okazuje się, że nasza wymarzona praca staje się wyłącznie przykrym obowiązkiem, a nawet karą. Dlaczego się tak dzieje? Prawdopodobnie stykamy się z toksycznymi ludźmi. 

Co robią toksyczni ludzie? Nie szanują nas, ciągle krytykują, wyśmiewają, przypisują sobie nasze zasługi, odbierają chęci do działania, wprowadzają nerwowość, podcinają skrzydła, zniechęcają nas do pracy, wysysają energię witalną. 

Toksyczni ludzie bardzo często naciągają na twarze maski. Pod sztucznym uśmiechem, pozorną serdecznością i chęcią pomocy kryje się ich prawdziwa natura i skrywają prawdziwe zamiary. Z premedytacją podkładają pod nogi kłody, zakłócają wykonywanie obowiązków, celowo je przedłużając, bądź nie chcąc się nam podporządkować. Rozsiewają plotki na nasz temat, mając nadzieję, że dotrą do szefa. Świetnie idzie im wydobywanie ciekawostek od innych współpracowników, które następnie wykorzystują przeciwko nam. Podkradają pomysły. Wykorzystują swoją władzę żeby nas ośmieszyć i znieważyć przed resztą załogi. 

Jak sobie radzić z toksycznymi ludźmi w pracy

Zaprzestań myśleć negatywnie. Tak naprawdę masz niewielki wpływ na zachowanie innych ludzi. Nie odpłacaj złem na zło. To nic nie da, a może jedynie pogorszyć sprawę. Jeśli ktoś cię nie szanuje, nie oznacza to, że ty też masz nie szanować takiej osoby. Zrób jej na przekór. Bądź dla niej miła. Możliwe, że twoja postawa ją tak zaskoczy, że się opamięta. 

Nie obawiaj się konfrontacji z osobami, które przerzucają na ciebie swoje zadania bądź problemy. Powiedz głośno: Dość. Zasugeruj, że dłużej nie będziesz nikogo wyręczać w pracy. To samo tyczy się osób, które podkradają twoje pomysły. 

Skup się na własnych obowiązkach, wykonując je tak, jak potrafisz najlepiej, wtedy toksyczna osoba nie będzie miała, do czego się przyczepić.