sushi warszawa
Kuchnia Lifestyle

Kuchnia japońska – zdrowie i estetyka

W ciągu ostatnich dekad Japonia wniosła znaczący wkład w rozwój kultury kulinarnej na całym świecie. Oprócz bezspornych osiągnięć technologicznych, Japończycy poszerzyli też światową wiedzę kulinarną, propagując zdrową kuchnię. Japonia jest podzielona na odrębne regiony geograficzne i każdy z nich rozwinął unikalne tradycje kulinarne na przestrzeni wieków. Dzięki temu ta orientalna kuchnia oferuje szeroką gamę potraw regionalnych, charakterystycznych dla poszczególnych obszarów kraju.

Zasada pięciu elementów

Tradycyjny japoński sposób żywienia, czyli washoku, obejmuje pięć elementów i kładzie szczególny nacisk na różnorodność i równowagę. Osiąga się je poprzez zastosowanie pięciu kolorów (czarny, biały, czerwony, żółty i zielony), pięciu technik gotowania (potrawy surowe, grillowane, gotowane na parze, gotowane w sposób tradycyjny i smażone) oraz pięciu smaków (słodki, pikantny, słony, kwaśny i gorzki). Tę zasadę pięciu elementów można dostrzec nawet przy pojedynczym daniu składającym się z zupy i trzech przystawek oraz ryżu.

Co definiuje kuchnię japońską?

Powszechnie wiadomo, iż orientalna kuchnia japońska jest jedną z najbardziej różnorodnych i najzdrowszych na świecie. Co jednak sprawia, że jest ona aż tak wyjątkowa?

Różnorodność składników

Ze względu na swoje położenie geograficzne, Japonia rozciąga się na bardzo długim odcinku z południa na północ. Oznacza to bogate i zróżnicowane środowisko naturalne, morza, góry i wiele rodzajów gleb. W związku z tym w kraju kwitnącej wiśni opracowano wiele metod gotowania i przyborów kuchennych, aby jak najlepiej wykorzystać smak dostępnych składników.

Właściwości zdrowotne

Dzięki unikalnej diecie, średnia długość życia Japończyków jest najwyższa na świecie. Japończycy chętnie sięgają po ryż rodzimej produkcji, owoce morza, i wodorosty z japońskich mórz, a także soję, warzywa, owoce, czy mleko. Taka różnorodność składników sprawia, że Japończycy żyją dłużej, są zdrowsi i szczuplejsi porównaniu mieszkańców krajów zachodnich, których dieta obfituje w mąkę pszenną i mięso. Dieta orientalna nie zawiera ogromnej ilości pustych kalorii i potrawy mają niską zawartość tłuszczu.

Niewielkie porcje

W Japonii podaje się mniejsze porcje, niż w krajach zachodnich i przeciętny Japończyk spożywa średnio 1000 kalorii mniej w ciągu dnia w porównaniu ze statystycznym Amerykaninem. Dania składają się najczęściej z niewielkiej miski ryżu z rybą, białkiem pochodzenia roślinnego (np. tofu), czy fasolą i spożywa się je wraz z zupą i przystawkami.

Sposób przygotowywania potraw

Podczas przygotowywania dań japońskich stosuje się wiele technik, począwszy od duszenia, przez grillowanie, gotowanie na parze, gotowanie tradycyjne, czy smażenie na głębokim tłuszczu. Dzięki kompozycji sezonowych i dzikich warzyw, owoców morza i wodorostów, można ozdobić stół bogatym wyborem potraw.

Naturalne piękno

Oprócz właściwości zdrowotnych, kuchnia japońska to także naturalne piękno. Potrawy są dekorowane kwiatami i liśćmi, czy innymi dodatkami nawiązującymi do poszczególnych pór roku, co sprawia, że każdy posiłek jest w Japonii celebrowany w sposób szczególny.

Więcej informacji

Sushi Warszawa dostawa – zobacz więcej informacji o menu w Gold Sushi – dowiedz się więcej.